A blog about things that interest me, hyperlocal news, architecture, development, environment,local history secularism web dublin ireland tara

Contact me at expectationlost@gmail.com

Wednesday, 16 August 2017

If genuine news orgs don't address or correct their mistakes then they are fake news.

The definition of fakes news is organisations that knowingly publish stories they stories they know to be wrong. If genuine news organisations are made aware of mistakes and don't correct them then they too can be categorised as fake news.

Here are examples.

Irish Times. Irish Times parrot Patrick O'Donovan's false claim. They have refused to correct it even though I pointed it out to an editor.

As for their columnists, clearly nobody else in the IT reads the columns before they are published eg. I still don't know where Una Mullally got that quote she based her opinion column re FF Gender Quotas on. This article was corrected but the article was left a mess and the author never acknowleged her mistake.

Noel Whelan: John Halligan is not cut out to be a Minister Fri, Nov 10, 2017 Noel Whelan.

Halligan is not alone in the history of ministers of state being insignificant in their department, but he is a striking modern example. He doesn’t have any legally delegated function. Like other Ministers of State he sometimes get to handle sections of legislation through the Oireachtas to answer a couple of questions.

A quick search of the Irish Statute Book shows Statutory Instruments Delegating functions to John Halligan. Despite Noel Whelan being opinion columnist there is plenty of statements of fact in his pieces that should be checked.
Noel Whelan admitted he was wrong but the Irish Times still won't correct it.


Irishwoman claims second London attacker was also in Ireland
She met the two London Bridge terrorists Khuram Butt and Rachid Redouane on at least 20 occasions both here and in the UK, she said.

The Irish Times a has longer video and expliclty reports that she did not know 'did not know Redouane'.

In the Independent video the reporter ask her if she met them (the London bombers) and she replies she met them on many occasions here and in the UK, but as you see in both the videos she never explicitly says she met Redouane. In the main press conference shown on the Irish Times video she talks of meeting Butt and Chourdry many times (rather then Butt and Redouane).

I contacted the Independent journalist and she refused to acknowledge the possibilty she made a mistake. I also emailed the paper with no response.

The Irish Examiner made a similar mistake to the Indo, including Redoune in her claims, even though she was not refering to him, it was changed, later that day, online, "She claimed she saw him in Ireland “two or three times” and that he, Redouane, and other extremists operated out of a house in the Santry". Can't find the corrected story.

Sunday Business Post example: SBP reported that Ceann Comharile has asked a former secretary general of Department of Agriculture Michael Dowling to review legislation system. Dail Calls Kerry Group Chair to Break Logjam Michael Brennan May 2017. I emailed the Ceann Comahairle offices they said they never heard of him. I told that to the reporter and the article was just deleted not corrected or clarified.

Attorney general called in to rule on hiring of special advisers Hugh O'Connell Oct 22, 2017.
Now The Sunday Business Post has learned that the Department of Public Expenditure and Reform has asked the AG to advise on whether the law for appointing advisers, the Public Service Management Act 2007, allows the cabinet to make orders with retrospective effect.

There is no "Public Service Management Act 2007" there is a "Public Service Management Act 1997" which matches what he is writing about. I searched for "Public Service Management Act 2007" and up came 3 government circulars that refer to a 2007 Act, but that doesn't mean it exists.

Corrected November 16 2017, took 3 weeks and many emails.

Irish Examiner example. Open letter to Irish Examiner about their “Irish slaves” disinformation by Liam Hogan. (Article removed without explanation).